Jets Group: ekstremsport i implementering

La oss være ærlige: å implementere CRM og ERP samtidig er ikke for pyser. Når du legger omsetningsrekord på toppen, nærmer det seg ekstremsport. Jets Group har fått kjenne det på kroppen, og deler erfaringer under høstkonferansen.

– Vi har gjennomført et prosjekt som vokste underveis, der 17 prosent av organisasjonen bidro, og ni prosent jobbet nesten fulltid i prosjektet. Alt for å få systemene til å spille på lag, forteller Trond Jarnes, direktør for forretningssystemer hos Jets Group.

Selskapet utvikler, produserer og selger vakuumtoaletter, vakuumsystemer og renseanlegg. Hovedkontoret ligger i Hareid, årlig omsetning er på over 700 millioner kroner og 85 prosent av produksjonen går til eksport. De har gått all-in for Microsoft-økosystemet.

– Dynamics 365 for ERP og CRM, Fabric, Office 365, Power Platform, Azure, Intune, Teams, SharePoint – you name it. Alt skal integreres, alt skal snakke sammen, og alt skal være sikkert. Hvorfor? Fordi vi vil ha én kilde til sannhet og fordi vi faktisk tror på at CRM kan være primærverktøyet for hele kundereisen.

Henter verdi fra AI

Ved å utnytte AI og automatisering holder Jets Group kostnadene under kontroll.

– Vi har fått en verktøykasse som muliggjør AI og automatisering. Målet er å realisere vekst uten at indirekte kostnader eksploderer. Med AI kan vi faktisk få mer ut av hvert årsverk – og det er ikke bare PowerPoint-prat. Vi har allerede automatisert tilbudsgenerering i Aftermarket, der AI henter ut produkter fra RFQ-er og oppretter tilbudslinjer. Målet: 39 timer spart hver måned, 427 timer i året. Det er tid vi kan bruke til å følge opp kunder og drive mersalg, forklarer Jarnes.

Adopsjon av ny teknologi tar tid.

– Går vi for raskt frem, mister vi brukerne. Derfor bygger vi gradvis opp automasjon og AI, slik at folk får tillit til resultatene. Vi planlegger, utvikler, tester, og ruller ut i produksjon – én versjon om gangen. Det er iterativt, det tar tid, men det sikrer at brukerne bygger tillit til løsningen.

Et solid fundament

Selv om Jets Group på langt nær er i mål, er de godt på vei.

– Med Dynamics CRM og ERP som fundament og AI som verktøy, og med en systemportefølje som gir oss muligheter vi bare har begynt å utforske, er vi klare for neste etappe. Ekstremsporten fortsetter – men nå med litt mer kontroll, forklarer Jarnes.

Vil du høre mer om denne spennende reisen deler han erfaringer sammen med Andreas U. Fjeld-Nielsen og Aleksander Geirdal Strandos fra ProsessPilotene under høstkonferansen.

Les mer om agendaen til høstkonferansen og meld deg på her.