Store besparelser med vareheis-integrasjon

Ved å installere seks vareheiser har grossisten Motor Part halvert plassbehovet, plukker tre ganger så mange varelinjer i timen og har økt effektiviteten vesentlig. Peritus har sørger for integrasjonen mellom EPR-løsningen Microsoft AX og styringssystemet til vareheisene.

– Vi ønsket å redusere lagerarealene våre, og mente at vareheiser kunne være en god løsning. Vi reduserte lokale fra 6800 m2 til 3500 m2 ved hjelp av seks vareheiser, som bare legger beslag på 64 m2 til sammen. Det er en stor plassreduksjon, forklarer distribusjonssjef Jan Erik Moe i Motor Part.

Drammensbedriften ble etablert i 1982 og leverer deler, tilbehør og tjenester via et dedikert forhandlernett til 150 000 bileierne som kjører Mitsubishi, Renault eller Dacia i Norge. Det innebærer vel 22 000 varenumre på lager, og så langt ligger 13 500 av disse i heislageret, mens resten er på pallager.

– Hver dag plasserer rundt 90 forhandlere ordre hos oss gjennom et online bestillingsystem i Microsoft Dynamics AX. Ved hoved-deadline klokken 14:00 går teamlederne inn og løser ut ordrene, og plukkingene begynner.

Sømløs integrasjon

– Alle forhandlerne har tilgang til ordre, restlevering, fakturakopier og alt annet via en webportal. Ordrene splittes automatisk på de to lagrene, og sendes til henholdsvis heis og truck, forklarer Leo Rosbach i Peritus AS.

Det er de som har levert ERP-løsningen og utført integrasjonen mellom ordrene som genereres i Microsoft Dynamics AX 2012 og programvaren Logia som styrer de seks vareheisene.

– Rekkefølgen på forhandlerne regnes ut etter transportørens ruter og destinasjoner. En egen datamaskin står og snakker med Logia, som styrer de seks heisene. Opplysningene går fortløpende og sømløst mellom de to systemene, sier Rosbach.

 

Det er 80-90 hylleplan per heis og hyllene rager nærmere ni meter opp i luften. Motor Part har definert riktig høyde mellom hyllene for å passe de ulike varene. Basert på data fra Dynamics AX henter Logia ned riktig hylle. Systemet regner ut den mest effektive rekkefølgen, og operatørene bekrefter fortløpende på en berøringsskjerm etter hvert som varene er plukket.

– To operatører står i heisåpningen og plukker til åtte forhandlere om gangen. På det gamle lageret plukket vi 80-90 varelinjer i timen per mann, nå er det opp mot 250 linjer. Det er jo en vesentlig effektivitetsøkning, poengterer Moe.

Fra plukking til pakking

Dynamics AX får fortløpende tilbakemeldinger på alt som er plukket. Når heisene har plukket ferdig, kjøres de åtte baljene ned til pakkeavdelingen og heisoperatørene får åtte nye ordre å plukke. Samtidig leveres varene fra pallageret til pakkeavdelingen. På en storskjerm over pakkedisken står ordrene med grønne, gule og røde linjer for hver enkelte kunde. De grønne er ferdig plukket og er klare til pakking.

– Det følger en strekkode-lapp fra hvert av lagrene, og disse sammenstilles og skannes. Deretter kommer en samlet pakkseddel til forhandler ut av skriveren, og det går en melding til Schenker sitt transportsystem, med følgebrev og full sporing, forklarer Rosbach.

Varene hentes av Schenker på ettermiddagen. Til Nord-Norge går det med flyfrakt. Unntaket er Stor-Oslo med Drammen, Kongsberg og Notodden, som får leveranser to ganger om dagen.

– De aller fleste forhandlerne får varene levert i løpet av natta, slik at de er på plass når folk kommer på jobb om morgenen, forteller Moe.

Ønsker flere varer i heis

Motor Part har vært kunde hos Peritus siden starten, og oppgraderte for noen år siden til Microsoft Dynamics AX 2012. Samarbeidet har gitt målbare besparelser.

– Det vil alltid være ting som må løses underveis i en slik prosess, og Peritus er løsningsorienterte. Så kjenner de oss godt, og vi har samarbeidet tett hele veien fra vi bestemte oss for å benytte vareheiser til alt nå fungerer som det skal.

Med tiden ønsker Moe å legge flest mulig varer inn i heislageret.

– Vi er veldig fornøyd med dit vi har kommet. Det er store besparelser på å nesten halvere arealet, redusere bemanningen og ikke minst mindre feilplukk. Målsettingen vår nå er å få flest mulig deler inn i heislageret, og dermed øke effektiviteten ytterligere, forklarer Jan Erik Moe i Motor Part.

Trond Risvik fra Motor Part AS og Leo Rosbach fra Peritus kommer til DynUG høstkonferans 21. september for å dele erfaringene med prosjektet.